Master’s Research
小南菜子
KOMINAMI Nako
身体的不器用さのある子どものための、着座姿勢をサポートするプロダクトについての研究 ── 身体的な不器用さが要因で食事が取りづらくなっている生徒の事例を通して ──
Research on posture support products for children with coordination difficulties. – Through the case study of a student who has difficulty eating due to coordination difficulties. –
本研究では、「身体的不器用さ」がある子どもに焦点を当てる。身体的不器用さがある子どもには様々な困りがある場合があるが、その中でも修業後の自立した生活に特に大きな影響を与えると考える、「着座姿勢の保持」に着目する。身体的不器用さがある子どもは椅子に座って学習や食事等の作業をする際に姿勢を保つことが難しい場合があるが、適切な支援がされないと、慢性の腰痛や関節痛などの整形外科疾患の治療を要するようになるケースもある。現在の日本の社会では、学校で学習する際や将来仕事をする際に「座る」という行為がついて回ることもあり、着座姿勢が本人や周りの人にとって大きな課題となっている場合がある。そこで、本研究の実践では上記のような子どもの着座姿勢をサポートするプロダクトを制作した。 本稿では、上記の実践におけるプロダクトのデザインのための考察を、「エイブリズム」という概念を元に論じる。プロダクトを使用することでいわゆる「正しい姿勢」で座れるようになる、といった「障害のない人に近づく」という考え方には反対するというエイブリズムに対する立場を示した上で、子どもが「できるようになる」ことを奪わないプロダクトについて考えた。「できるようになる」という経験を積み上げていくことは、人生の豊さや楽しさ、自信につながる。そして、本人が直面している身体的、精神的な辛さを軽減する可能性もあると考えられる。これらのことから、「できるようになる」ことを奪わないことと「エイブリズム的な考え方でないアクセシビリティのあり方」が両立するプロダクトを制作することを目指し、このプロダクトの検証結果から身体的に不器用な子どもの姿勢保持を補助する際の一つの回答を見つけることを目的として研究を行った。 実践では実際に一人の生徒に協力してもらい、対象の生徒の姿勢が極端に崩れる給食の時間にフォーカスし、給食時の姿勢を補助する肘掛け付きの椅子を制作した。座る姿勢を矯正するのではなく、プロダクトによって本人の身体感覚の発達を促し、本人のペースで身体に負担のない座り方を獲得できることを目指した。映像記録や観察をもとにした検証結果からは、肘掛けによる極端な猫背の改善という意味では今回の検証期間では十分な効果を得ることができなかったと考えられる。他方で、身体を自由に動かせる状態にすること、プロダクトを受け入れやすくすること、状況に応じて柔軟に制作を進めることの3点においては、プロダクトのコンセプトが効果的に作用した場面もあったと考えられる。
This study focuses on children with “physical clumsiness. Children with physical clumsiness may have various difficulties, among which we will focus on “maintaining seated posture,” which we believe has a particularly large impact on independent living after completing their studies. Children with physical clumsiness may have difficulty maintaining posture when sitting in a chair to learn, eat, or perform other tasks, but without appropriate support, some may develop chronic back pain, joint pain, or other orthopedic conditions that require treatment. In today’s Japanese society, sitting posture may be a major issue for the individual and those around him or her, as the act of “sitting” may accompany the individual when learning at school or working in the future. Therefore, in the practice of this research, we created a product that supports the seating posture of children as described above. This paper discusses considerations for the design of the product in the above practice, based on the concept of “ableism.” After presenting our position on “ableism,” which is opposed to the idea of “approaching people without disabilities,” such as the use of a product that enables a child to sit in a so-called “correct posture,” we considered products that do not deprive children of “becoming able to.” The accumulation of experiences of “being able to do things” leads to a richness and enjoyment of life and self-confidence. It is also thought to have the potential to alleviate the physical and mental pain that the individual is facing. Based on these considerations, we aimed to create a product that would not deprive the child of “being able to do” and that would be compatible with “accessibility that is not n ablism approach,” and to find one answer to the question of assisting physically clumsy children to maintain their posture based on the results of the verification of this product. The research was conducted with the aim of finding an answer to the question of how to support physically clumsy children maintain their posture. In practice, we actually asked one student to cooperate with us and focused on lunch time, when the target student’s posture is extremely unsteady, and produced a chair with armrests to assist with posture during lunch time. Rather than correcting the student’s sitting posture, we aimed to encourage the development of the student’s physical senses through the product, and to enable the student to acquire as sitting posture that is comfortable for his/her body at his/her own pace. Based on the results of the verification based on video recordings and observations, it is considered that the product was not effective enough during this verification period in terms of improving the extreme hunchbackedness caused by the armrests. On the other hand, we believe that the product concept was effective in three respects: to allow the body to move freely, to facilitate acceptance of the product, and to allow for flexible production according to the situation.