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with Stage Lighting: リアルタイムな照明パターン生成を用いた舞台照明制御システム

with Stage Lighting : A Stage Lighting Control System using Real-Time Lighting Pattern Generation

舞台演出には長い歴史がある。特に舞台における照明の歴史は長く、紀元前にまで遡る。私たちが舞台で目にする全ては、そうした歴史の中で進化した技術と培われたノウハウの上に成り立った光である。こうした長い歴史のあるものは技術的な変化に弱い傾向があり、舞台照明も例外ではない。現在、現場で使用されている照明制御卓は30年前のものとほとんど変わらない仕様である。昨今の技術力向上により処理速度やシミュレーションの精度は向上したものの、制御方法自体の変化はほとんどなく、事前に仕込んだプログラムを本番中に呼び出す方法を採用している。この方法は綿密なプログラムを組み、細かい調整ができる一方で、パフォーマーのアドリブに対応するのが難しい。また、プログラムが複雑になり仕込みに時間がかかる傾向にあるため、十分に準備する時間が取れない場合はプリセットでの対応が難しい場面も多い。また、照明と他の演出との同期にも課題が存在する。照明制御卓はその卓上のインターフェースで操作することが多く、外部からの制御信号を自由に入力することは容易ではない。また、出力可能な信号は照明制御用信号のみであることがほとんどであり、この信号は他の演出用ソフトなどに入力し処理するのが煩雑な形式である。これらの課題を踏まえて本研究では、この音楽イベント等における舞台照明のパターンとなる制御信号をリアルタイムに生成するシステムを制作した。さらに、その入出力を拡張することにより音響や映像との同期を動的に行い、各環境に適した出力へと応用する。修士作品として制作したシステムは、プリセット方式の制御に加え、制御パターンをリアルタイムに生成・編集し制御可能なシステムである。照明パターンや色、光量などを随時調整可能としている。また、照明の制御信号を高次元に記号化したことにより、システムの入出力を拡張し、照明以外の演出との同期をより容易に行うことができる。このシステムにより「照明オペレータによるプリセットの選択」だけでなく、映像からの色情報や音などの外部情報を用いた照明制御や、その信号を照明機材と共に他の演出機器に出力することができる。本修士論文では、リアルタイムな信号生成による照明制御手法を実現した本システムと、システムを用いたパフォーマンスや演出、使用者からのフィードバックを考察し、その有用性を論じた。本稿では、第1章で研究と修士作品の概要・背景・目的について述べる。第2章では舞台照明の歴史や種類別の特徴、照明信号の通信技術についてまとめ、第3章で音楽ライブなどにおける照明の研究と事例、PCを用いた照明制御や照明と同期した演出を紹介する。第4章では、主に音楽ライブなどにおける舞台照明の現状について述べ、著者の問題意識をまとめる。第5章では、その問題意識をもとに制作した修士制作“with Stage Lighting”について、その概要と要素技術を解説し、製作者自身や照明のオペレータが行なった音楽イベントでのシステム使用例を示す。第6章ではそれらのパフォーマンスについて検証した結果と考察を論じ、第7章は考察をもとに結論と今後の展望を述べる。

Theatrical stage effects have a long history. The history of stage lighting, in particular, is very long and goes back to ancient times. All the lights we see onstage today are founded on the technologies and knowledge that were developed and accumulated over that time. Fields that have such long histories, however, tend to be resistant to technological change, and stage lighting is no exception. The specifications of the lighting consoles used in productions today are hardly any different from those used 30 years ago. Even though recent advances in technology have increased processing speeds and simulation accuracy, the method of controlling the lights has hardly changed. Programs are still set up in advance and then played back during the performance. On the one hand, this method allows creators to put together an elaborate program and make detailed adjustments, but on the other, this makes it difficult to react to any improvisations by the performer. Furthermore, programs tend to become more complex, requiring more time to set them up, so using presets can be difficult when creators do not have enough time to prepare. Synchronizing lighting with other stage effects is also difficult. Lighting consoles are often operated using the board’s interface, and inputting external control signals at will is not easy. In most cases, the output is also limited to lighting control signals, and trying to put them into other stage effect software to process is complicated. Taking these issues into consideration, this research created a system that can generate in real-time lighting control signals, which become stage lighting patterns for music events or other such performances. Moreover, by extending the system’s input and output, it can be dynamically synchronized with audio and video and also adapted to the output formats of various other environments. The system I created as my Master’s work allows users to generate, edit and operate control patterns in real-time, in addition to using presets. Users can adjust lighting patterns, colors and brightness at any time. Furthermore, encoding the lighting control signals at a higher dimension expanded the system’s input and output formats, making it easier to synchronize with other stage effects. This system allows users to not only select lighting presets, but also control lighting based on outside information (such as the colors and audio of a video) and output the signals, along with the lighting equipment, to other stage effect devices. In my Master’s thesis, I examined the following areas to discuss the effectiveness of the system: the system itself, which enables users to control lighting by generating signals in real-time; the performances and effects produced by this system; and feedback from users. Chapter 1 states the summary, background and objective of this research and the Master’s thesis work. Chapter 2 summarizes the history, types and characteristics of stage lighting and the technologies used to transmit lighting signals. Chapter 3 introduces past research and case studies on stage lighting such as for live music performances; how computers are used to control lighting; and other stage effects that are synchronized with lighting. Chapter 4 discusses the current state of stage lighting, mainly for live music performances, and also summarizes the issues I see. Chapter 5 provides an overview and technological explanation of the thesis work, “with Stage Lighting,” which I created based on the issues I perceived. This chapter also details how the system was used by me and a lighting operator at a music event. Chapter 6 discusses the results and observations from the performance. Finally, Chapter 7 draws conclusions from the research and presents future outlooks.

主査
平林真実
副査
プロフィール
1996年熊本県生まれ。九州大学芸術工学部芸術情報設計学科卒。リアルタイムな照明制御のためのシステム開発を行う。